Mirror neurons in storytelling or about the depth of processing in marketing communication

Magdalena Zubiel-Kasprowicz, Hanna Waligórska

Abstract


Dobrze skonstruowana opowieść zapada w pamięć, aktywizuje postrzeganie rozumowe, a nie tylko świadomość peryferyjną, co zaznaczają obecnie prężnie rozwijające się neuronauki, które podkreślają wagę narracji w efektywnie zaprogramowanym komunikacie. Jedynie narracje mają w sobie siłę aktywizowania neuronów lustrzanych, które odpowiedzialne są między innymi za głębokie przetwarzanie komunikatu oraz proces mentalizacji. Zdobycze neuronauki pokazały, jak istotnym jest uwzględnienie badań kognitywistów, w szczególności odkrycia neuronów lustrzanych, w pracy nad ulepszaniem komunikatów i strategii marketingowych.

 

W niniejszym artykule przedstawione zostaną teorie dotyczące fenomenu kodowania i dekodowania zaszyfrowanego przekazu medialnego. Istotne przy tym będą takie pojęcia jak mit, archetyp, symbol, obraz i monolit. Ponadto kluczowe dla obranego tematu jest znaczenie neuronów lustrzanych, których rozwój przyczynił się w zasadniczy sposób do kształtowania ludzkiej świadomości i społeczeństwa. Jedną z najważniejszych ich funkcji jest rozpoznawanie nastrojów, uczuć i myśli innych, co stanowi kluczową czynność w przetwarzaniu komunikatu marketingowego.




Full Text:

PDF

References


Barthes, R. (1970). Mit i znak. Eseje. Warsaw: PWN.

Barthes, R. (2000). Mitologie. Warsaw: PWN.

Campbell, J. (1997). Bohater o tysiącu twarzach. Poznań: Zysk i S-ka.

Fog, K., Budtz, Ch., Munch, Ph., Blanchette, S. (2011). Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie. Warsaw: Saatchi & Saatchi.

Hajdas, M. (2011). Storytelling - nowa koncepcja budowania wizerunku marki w epoce kreatywnej, Wrocław: WUW.

Jung, C. G. (2011), Archetypy i nieświadomość zbiorowa. Warsaw: KR.

Keyser, Ch. (2011). The empathic brain. Social Brain Press.

Kosson, G. (2014), Podaj dalej czyli jak stworzyć porywającą opowieść dla marki. Lublin: Słowa i Myśli.

Lévi-Strauss, C. (2011). Antropologia strukturalna, Warsaw: KR.

Malinowski, B. (1990). Mit, magia, religia. Warsaw: PWN.

Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.

Vetulani, J. (2011). Piękno neurobiologii. Kraków: Homini.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Online ISSN: 2543-6163

Principal Contact: tssr@wsb.bydgoszcz.pl