Mirror neurons in storytelling or about the depth of processing in marketing communication
Abstract
Dobrze skonstruowana opowieść zapada w pamięć, aktywizuje postrzeganie rozumowe, a nie tylko świadomość peryferyjną, co zaznaczają obecnie prężnie rozwijające się neuronauki, które podkreślają wagę narracji w efektywnie zaprogramowanym komunikacie. Jedynie narracje mają w sobie siłę aktywizowania neuronów lustrzanych, które odpowiedzialne są między innymi za głębokie przetwarzanie komunikatu oraz proces mentalizacji. Zdobycze neuronauki pokazały, jak istotnym jest uwzględnienie badań kognitywistów, w szczególności odkrycia neuronów lustrzanych, w pracy nad ulepszaniem komunikatów i strategii marketingowych.
W niniejszym artykule przedstawione zostaną teorie dotyczące fenomenu kodowania i dekodowania zaszyfrowanego przekazu medialnego. Istotne przy tym będą takie pojęcia jak mit, archetyp, symbol, obraz i monolit. Ponadto kluczowe dla obranego tematu jest znaczenie neuronów lustrzanych, których rozwój przyczynił się w zasadniczy sposób do kształtowania ludzkiej świadomości i społeczeństwa. Jedną z najważniejszych ich funkcji jest rozpoznawanie nastrojów, uczuć i myśli innych, co stanowi kluczową czynność w przetwarzaniu komunikatu marketingowego.
Full Text:
PDFReferences
Barthes, R. (1970). Mit i znak. Eseje. Warsaw: PWN.
Barthes, R. (2000). Mitologie. Warsaw: PWN.
Campbell, J. (1997). Bohater o tysiącu twarzach. Poznań: Zysk i S-ka.
Fog, K., Budtz, Ch., Munch, Ph., Blanchette, S. (2011). Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie. Warsaw: Saatchi & Saatchi.
Hajdas, M. (2011). Storytelling - nowa koncepcja budowania wizerunku marki w epoce kreatywnej, Wrocław: WUW.
Jung, C. G. (2011), Archetypy i nieświadomość zbiorowa. Warsaw: KR.
Keyser, Ch. (2011). The empathic brain. Social Brain Press.
Kosson, G. (2014), Podaj dalej czyli jak stworzyć porywającą opowieść dla marki. Lublin: Słowa i Myśli.
Lévi-Strauss, C. (2011). Antropologia strukturalna, Warsaw: KR.
Malinowski, B. (1990). Mit, magia, religia. Warsaw: PWN.
Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.
Vetulani, J. (2011). Piękno neurobiologii. Kraków: Homini.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Online ISSN: 2543-6163
Principal Contact: tssr@wsb.bydgoszcz.pl